keskiviikko 19. syyskuuta 2012

Crème de la Garderobe - valokuvista kuosiksi osa 4

Miten saan vaalean kuvion tummalle pohjalle - Etsaus

Mitä oli tarkoitus saada kuvaan?

Suunnitelmani oli seuraava: saada painettua kankaalle kuvio, joka perustuisi valokuviin, ja joka 2-3 sävyyn redusoituna näyttäisi yhä kuvien tärkeimmän sisällön: lolitaleninkien siluetin, tyttöjen luonteikkaat poseeraukset, sekä estetiikantajun ja tunnelman. 

Mistä keksin etsauksen

 Ensimmäistä kertaa luin etsauksesta Maija Pellonpää-Forssin kirjasta Kankaanpainanta. Valokuvien painamismahdollisuudet aukesivat kertaheitolla! Voihan tätä varmasti tehdä vaikkei ole kertaakaan aikaisemmin painanut valokuvasta mitään kuvaa?


Kirja neuvoo!





Mitä etsaaminen tarkoitti kuvan kannalta

Voisin painaa kuvan kankaan väreihin sointuvilla väreillä, jolloin kangas myös kuvastaisi Crème de la Garderoben idean eleganttiutta. Kuvan vaaleat kohdat tuottaisin etsaamalla ja varjot ja ääriviivat painovärillä, jolloin syntyisi illuusio kolmesta väristä, joista yksi olisi kankaan oma väri, joka myös toimi pohjavärinä.



Kuvan hajottaminen valoihin ja varjoihin

Luottokumppanini Photoshop tekee askeleet hyvin helpoiksi. Kun kuvaan on Stampilla määritelty kolme eri väriä, ne voi irroittaa toisistaan Select > Color Range -valinnalla. Kopioin valinnan omaksi kerroksekseen, Layeriksi. Tämän jälkeen tallensin jokaisen ns hajotetun värialueen omaksi tiedostokseen, joka sisälsi vain yhden layerin.




Varjoalueet näkyvät ylläolevassa kuvassa. Valoalueet eli etsattavat alueet piti muuttaa mustiksi tulostusta varten valinnalla Image > Adjustments > Invert.


Valot ja varjot tulostetaan omiksi seuloikseen ja siksi myös vaaleiksi kankaaseen lopulta päätyvät valoalueet (ns highlightsit) piti tulostusmuotoon muokattaessa tulla mustana. Tulostuksen ja rippauksen työvaiheet olen selittänyt toisaalla, täällä. Vaiheet ovat aivan samat: jokainen eri kuvakerros (Layer) tallennetaan Grayscale-valinnan kautta Bitmap-muotoon ja .tiff-tiedostopäätteellä.

Seulojen määrän räjähdys

 Minulla oli siis yhtäkkiä 8 tiedostoa, joista tulisi 8 seulaa. Se olisi etanakankaan 2 seulan kanssa jo huikea määrä: kymmenen seulaa yhden ihmisen kankaisiin! Ollakseni säästäväinen ja kohtelias päätin yhdistää seulat jolloin määrä puolittuisi.


Tässä kerron, miten valmistan seulat, eli vanhan emulsion poisto, uuden levitys ja kuvion valottaminen




Etsivärin sekoittaminen

Etsaukseen tehdään väri sekoittamalla joka kerta tuoreeltaan, sillä väri säilyy vain 8 tuntia. Tämän vuoksi väri pitää sekoittaa ja käyttää samana päivänä. Sekoitussuhde on 970 g Serivärin etsipastaa + 30 g Decrolin-jauhetta. Yleensä sekoitin 50-100g etsiä kerrallaan, jotta en tekisi sitä liikaa, eli sekoitussuhde on silloin 97 g + 3 tai puolet siitä eli 48,5 g + 1,5 g.





Etsivärin painaminen

Painoin etsivärin kankaalle ns. valoalueet-seuloilla. Niitä minulla oli kaksi, ja näillä kahdella seulalla myös sommittelin kankaaseen raportit eli kuvion toistumisen. Kuviot toistuvat allekkain suoraan ja sivusuunnassa puoliraporttina ellei toisin mainita.

Etsivärin annetaan kuivua, ja sen jälkeen se aktivoidaan kuumentamalla.


Etsaus kuumentamalla


Vietin noin viikon verran arki-iltoja koululla silittämässä etsivärillä painamiani kankaita silitysraudalla ilmanpoistohuuvan alla. Olo alkoi loppuillasta olla sellainen, etten ollut enää varma imeytyivätkö etsivärin höyryt tosiaan pois vai sainko minä niitä itseeni. Vaarallista touhua siis!

Silitin aina suurimmalla teholla, koska käytin puuvilla- ja pellavakangasta. Kankaat olivat tosin kierrätettyjä, ja muutama oli ilmeisesti hieman kulunut, ja etsaus paloi kankaaseen kiinni. Näistä haasteista kerron seuraavaksi.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti