tiistai 2. huhtikuuta 2013

Palautteen antamisesta

Kirjoitin palautetta luokkatoverieni blogeihin. Joten tässä on äskettäin lähtenyt ilmoille bittiavaruuteen aimo annos mielipiteitäni ja vaativia ehdotuksia jatkojalostamiseen. Toivottavasti kommentit ovat olleet pääasiassa hyödyllisiä eivätkä ole tuntuneet kriittisiltä. Mun tavoitteenani oli harjoitella palautteen antamista ja kommenttien sisällön työstämistä niin, että mulla olisi jotain oikeasti sanottavaa sen lisäksi, että toteaisin postauksen kuvien olevan kivoja.

Jos olet joutunut rittiksen kommenttikierroksen kohteeksi, tarkoitukseni on ollut seurata tehtävänantoa ja opetella palautteen antamista. Toinen osa tavoitetta oli palautteen saaminen, joten käyn tässä myös läpi omia ajatuksiani siitä, että saisin vastaavanlaista palautetta itse.

Miksi annan palautetta?


Yritän ajatella palautteen antamista asiana, jonka pitää sisältää jotakin hyödyllistä sen saajalle. Hyöty olisi se sisältö, joka antaa ajattelemisen aihetta. Se voi olla joko sitä, että tuote herättää minussa jonkun ajatuksen, jota tekijällä mahdollisesti ei ole ollut, tai on joku sellainen kysymys, johon tekijä on prosessinsa aikana ottanut kantaa mutta josta minä en tiedä mitään.
Ja olen tietysti utelias kuulemaan lisää mahdollisista tulevaisuudensuunnitelmista. Samoin saatan esittää kysymyksiä jotta kävisi ilmi, että olen yrittänyt tutustua printtiin ja miettinyt sitä.

Esim. "oletko harkinnut kuvan suurentamista 2 metriä korkeaksi?"
- Juu olen, mutta päätin ettei minun kannata sitä tehdä niin kauan kun materiaalia on vain pientuotteisiin.

Tai: "Olen havaitsevinani näissä tuotteissa paljon samankaltaisuuksia Christian Audigierin tuotteiden kanssa, oletko ottanut niistä vaikutteita?"
- Itse asiassa vaikutteet ovat Ed Hardyn tatuoinneista ja old school-flasheista. Ed Hardyn kuvia on tosiaan lisenssillä noissa Audigierin vaatteissa.

Esimerkit ovat kuvitteellisia mutta alla on vielä varsinaisia kirjoittamiani kommentteja.



Millaista palautetta pyrin antamaan

Antamastani palautteesta huomaa sen, etten ole käyttänyt 3+1 -kaavaa enkä hampurilaismallia. En siis ole välttämättä kirjoittanut paljoa suitsutusta mutta olen pyrkinyt sanomaan aina jotain hyvää. Sellaista printtiä ei olekaan, joka olisi täysin huono, joten toivon että palautteesta on käynyt ilmi se, että olen pitänyt niitä hyvinä. Joistakin olen sanonut että se on kaikista paras tai oma suosikkini.

Olen siis kirjoittanut kommentteihin muuta kuin "hieno/kiva/tykkään tästä" koska olen ajatellut, että kirjoittamalla jotain muuta palautteessani on enemmän oikeaa sisältöä, josta on hyötyä.

Joskus kirjoitan palautteeseen paljon omia vaikutelmia, koska olen pyrkinyt keskittymään ja keksimään, mitä printti tuo mieleen ja mitkä mielestäni ovat sen vahvuudet. 


Esimerkki kirjoittamastani kommentista:

"Mä kommentoin kanssa koska tässä postauksessa oli mielenkiintoisimmat tuotokset.

Yhdistä ihmeessä nuo kaksi musa-aiheista kuvaa ja tee vaikka jatkuva printti. Esim. ottamalla "rock"-tekstit kummastakin kuvasta pois, sanan voisi lisätä kolmantena osana sommitteluun "sitomaan yhteen" koko kuvan. Erityisesti tuo kitara-älppäri-kuvio on tosi hyvä, tykkään. Vrt. se tekstiilin teoria-luokassa oleva oranssi kitara-älppäri-kangas. Kauempaa katsottuna se tuo aina mulle mieleen jaffa-limppari-mainoksen.

Kukkakuviosta voisit tehdä silkkipainolla tehtävän painokuvan, koska se olisi ristiriidassa kuvan ilmeisen brodeerattavuuden kanssa. Ääriviivat, joita ei täytetäkään, olis hauska kontrasti, esim. jollain valoverhon paksuisella kankaalla samansävyisenä helmiäisvärinä."


Mitä ajattelen kun kirjoitan palautteen

Joskus palaute voi olla sellaista josta ei ole paljoa hyötyä, esimerkiksi jokin ehdotus, joka ei ole toteuttamiskelpoinen. Se on tietysti sääli ja aion pyrkiä karsimaan sellaista palautetta, koska tajuan ettei siitä ole palautteen saajalle apua.

Kirjoittamani palaute herättää minut itsenikin, koska keksin läjäpäin asioita, joilla voin parantaa omia printtejäni tai monipuolistaa niiden työstämistä. Kun kommentoin blogia, jonka on kirjoittanut luokkatoveri, joka on tehnyt paljon kuvanmuokkausta ja kokeillut tietokoneella printtiään erilaisiin sisustusesineisiin, huomaan, että sellaisista kuvamanipulaatioista on paljon hyötyä ja minun kannattaisi itsenikin sellaisia tehdä (jos osaisin tehdä ne yhtä hyvin!)


Uteliaisuus


"Oli kyllä sairaan ihania printtejä! Kiitos näistä. Onko joku sun suosikki?"

Kirjoitan tosiaan myös ylläolevan kaltaisia kommentteja.  Vaikeinta on kirjoittaa kommentti silloin, kun blogipostauksen aiheena on jokin muu kuin kirjoittajan omat työt. Esimerkiksi silloin kun kyseessä on suunnittelijaesittely, huomaan, että toivoisin että pakolliset 3 kpl suunnittelijoiden tuotannon esittelyä antaisivat tekijöilleen ja lukijoilleen jotain.


"Mä jatkan vielä kommenttien kirjoittamista! :)
Onko näistä Marie Wagnerin kuvista joku sellainen, josta lainaisit jotain elementtejä (aiheen, värin, viivan, sommittelun?) omaan työhösi? Tai onko joku näistä tuotteista inspiroinut sua?"


Huomasin omalta osaltani, etten ollut hyödyntänyt suunnittelijaesittelyitä paljoakaan, mutta päätin, että niiden PITÄISI antaa meille jotain eikä olla vain pakollinen osasuoritus. Itsekin tajusin, etten ollut käsitellyt printtien tekijöitä tältä kannalta, joten minulla olisi itselläni petrattavaa kunnolla.

Joskus kommentissa näkyy, että olen lähtenyt pohtimaan suunnittelijaa tai merkkiä vähän kautta rantain, "että mitä mieltä mä nyt tästä olisin":

"Ja sit mä olisin kysynyt, kun nämä Muovon jutut on tosi geometrisia ja aika yksinkertaisia tai kaikki suht samanlaisia, että jos sä uudistaisit Muovon tuotemaailmaa niin mitä lisäisit siihen? (tai ottaisit pois? Mun mielestä noissa on niin vähän elementtejä että olis hankala ottaa pois mitään mutta ehkä olet mun kanssa eri mieltä?)"



Haluan tietää lisää



"Tämä oli hyvä johdanto tekemääsi hinta- ja tuotekatsaukseen, mutta olisin kaivannut lisää konkreettisia tuotteita ja hintoja, joita katsoit. Kirjoititko niitä ylös? Entä olisiko sinulla linkkejä kyseisiin kauppoihin?

Millaisia Punainen Norsu ja Aidola olivat? Entä millaisia tuotteita oli muissa liikkeissä alennuksessa? Olivatko ne tuotteita, jotka myivät huonosti ja jotka siksi piti panna alennukseen, jotta ne saataisi ulos ja pois varastoista? Mikä oli kallein näkemäsi tuote, entä halvin? Kuinka paljon tai kuinka vähän tuote saa sinun mielestäsi maksaa?"

Alan helposti esittää kysymyksiä kun haluan tietää lisää. Yksinkertaista! En itse päässyt käymään Punaisessa norsussa tai Aidolassa, joten ne ovat minulle täysin tuntemattomia paikkoja.




Kannustaminen

 

Se positiviinen kritiikki. Totta kai haluan sanoa myönteisiä asioita, ja toivon että teen niin tarpeeksi usein, jotta se välittyy.

Minun makuni ei kuitenkaan ole kaikkien ihmisten maku, enkä myöskään voi puhua kaikkien niiden kohderyhmien ja asiakkaiden puolesta, joita olemme jakson aikana tuotteillemme keksineet.

Kohderyhmä ja asiakkaat


Kohderyhmistä ja asiakkaiden määrittelystä lukeminen oli minulle kaikkein hyödyllisintä ja arvostin eniten näitä blogikirjoituksia, joten halusin kommentoida niitä kysymällä lisää. Mielestäni kohderyhmän ja asiakkuuden määrittely on tärkeää ja myös hauskaa, joten haluan kannustaa siihen lisäkysymyksillä. Toivottavasti kehuja on tullut tasaisessa määrin vastapainoksi!

Itsehän tosiaan en ole määritellyt asiakkaitani paljoakaan... Joten se menee heti omalle tehtävä-listalleni:

  1. Määritellä kohderyhmät ja asiakkaat tuotteilleni
  2. Käydä läpi mitä voin oppia esittelemiltäni suunnittelijoilta - tai mitä muuttaisin heidän tuotteissa tai piirroksissa
  3. Esitellä tekemäni tuote- ja hintavertailut (ne ovat kaikki yhä piilossa muistivihossa...)







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti