tiistai 28. toukokuuta 2013

Verkkokauppapäivä ammattiopistolla

Vietimme valoisuuden, verkottumisen, vapauden ja visioiden täyteistä verkkokauppateemapäivää tänään ammattiopistolla, ja paikalle oli saatu aikamoisen hyvin asiansa osaavat puhujat:



Tiina Jaatinen kertoi niistä voimista, jotka pitävät yrittäjyyttä liikkeellä: yritys, joka lähti 10 opintopisteen Nuori yrittäjyys-kurssista Turun kauppakorkeakoulussa, työ Turun ammattikorkeakoulussa, Lähivaate-hanke, yhteistyö sosiaalipalvelusäätiö Rainan kanssa, tuki Unicefille (jokaisesta myydystä Virkkuukoukussa-tuotteesta menee 1 euro Unicefille), vastuullinen tuotanto, kierrätysmateriaalit, Bisnesakatemia, NY-mentorointi, toimitusketjun läpinäkyvyys - kaikki yhdistyvät yrityksessä, jossa toteutetaan yrittäjän visiota.

Huomautus: Nuori yrittäjyys on korkeakouluversio NY-yritystoiminnasta, joka on toisella asteella nimeltään Vuosi yrittäjänä.


Virkkuukoukussa.fi:llä on paljon sidosryhmiä, joille yritys viestii:
  1. asiakkaat (Suomessa ja maailmalla)
  2.  jälleenmyyjät (kivijalkaliikkeet ym)
  3. omistajat (kyseessä on osakeyhtiö)
  4.  henkilöstö
  5. kilpailijat
  6. media
  7. alihankkijat
  8. palveluntarjoajat
  9. yhteistyökumppanit (kuten yllä mainitut "taustavoimat")
Viestintä tukee vastuullisuutta ja sisältää monipuolisen sosiaalisen median käytön:
  1. kotisivut (suomeksi ja englanniksi)
  2. Etsy
  3. Facebook
  4. blogi (suomeksi ja englanniksi, tosin englanninkielistä ei näytä löytyvän)
  5. keskustelupalstat (kuten sisustusideat.net)
  6. Picasa-albumi
  7. Pinterest
  8. uutiskirje
  9. twitter
  10. sähköposti
  11. puhelin
  12. jälleenmyyjien tukimateriaali
  13. esitteet
  14. käyntikortit
  15. lehtijutut
Näkyvyyttä saa lehtijutuilla, joita voi syntyä myös oman lehdistötiedotteen pohjalta (tämä oli aika rohkea veto ja sopiva myös kopioitavaksi strategiaksi!). Myyjäisissä saa näkyvyyttä enemmän kuin välttämättä myyntiä. Kotimaassa tilaaminen käy sähköpostilla ja muualta kuin Suomesta Etsy-kaupan kautta.


Vaikutelmani Tiina Jaatisesta hänen esityksensä perusteella oli, että siinäpä osaava ja toimelias tyyppi, joka osaa pitää yrittäjyytensä hyvin hanskassa ja samalla verkostoitua kiitettävällä tavalla. Yrittäjyys elämäntapana näyttää antavan paljon ja samalla vastuullinen tuotanto tekstiileissä on tärkeää, ja tätä todella arvostan. 



Tekemisen innosta tehtaaksi: Succaplokki


Päivän toinen puhuja oli siis Aleksi "Succaplokkiukkeli" Viirilä, joka sai kunnian puhua meille molemmin puolin ruokataukoa, joten hänen puheenvuoronsa jakautui aika nätisti kahteen: yrityksen ideaan ja verkkomyyntiin.

Etsystä kun tuli jo puhe, niin myös Succaplokilla on tausta Etsy-nettikauppana. Succaplokilla on kauppa myös Punomossa.

Succaplokki otti näppärästi kopin käsityöinnostuksen aallosta, ja on näkyvillä m.m. Ravelryssä sekä neuleblogeissa, Facebookissa. Netti on tehnyt mahdolliseksi saada neulomiseen uutta yhteisöllisyyttä, ja Succaplokin tuotteet sopivat oivallisesti tähän saumaan: sana lähtee kiertämään. Samoin Succaplokki pitää huolen siitä, että kiertämään lähtevä sana on suosiollinen:
  • verkkokauppa on asiakaspalvelua
  • hyvät tuotekuvat ovat asiakaspalvelua
  • postitetun tuotteen mukana tulee kiitoslahja (!!!!!!)
  • Aleksi Viirilän sanoin, "jos pystyy yllättämään verkkokaupan asiakkaan, on onnistunut"

Lisää Aleksi Viirilän sanoin (muistiinpanoista mukailtu, koska aina on parempi kuulla ihan henkilön itsensä suusta eikä blogimuistiinpanot ole kuin köyhä toisinto ko. puheenvuorosta):
  • älä anna minkään häiritä visioitasi
  • yrityksen kasvattaminen syntyy uskalluksesta
  • ajanhallinta on sitä, että tajuaa, ettei aikaa voi hallita (<- no joo tämän hän sanoi paljon pitemmin ja se kuulosti fiksummalta)
  • vastaa nopeasti sähköpostiin tulleisiin viesteihin, älä jää hautomaan niitä
  • anna hinnoittelussa tilaa mielikuvitukselle (tämä varmaan tarkoittaa että kannattaa miettiä ja kokeilla miltä jokin hinta kuulostaa)
  • yleensä tuotteen kannattavuus kasvaa, kun määrä kasvaa, joten koita keksiä miten voit tehdä määrää paremmin
  • kannattavuus määritellään itse
  • yritys tuottaa yrittäjän tahtotilan mukaisesti, joko tietoisesti tai tiedostamatta
  • tulos syntyy omistautumisesta ja kärsivällisyydestä
  • pidä päätökset, älä vaihda niitä hetken mielijohteesta, koska päätökset luovat yrityksen tulosta

Melkein luulin että Succaplokkiucceli oli käynyt Salon seudun ammattiopiston Keikkailu-oppimisympäristössä keräämässä koppeja, kun "sitä enemmän saat mitä enemmän tahdot" kuulosti niin samalta kuin Keikkailun slogan  "Saat niin paljon kuin haluat.

  •  Kun tekee virheen yrittäjänä, saa maksaa siitä itse
... kuulosti jo ihan Älä koskaan ryhdy yrittäjäksi -kirjalta.


Päivän päätteeksi viivan alle jäi aika paljon mietittävää ja tämä polla oli aikas intoa täynnä, samalla kun kädessä killuu kaksi uutta Knit or Die -sormusta...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti