sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Markkinointi: myymäläsuunnittelu

Markkinointi: palautustehtävät


Myymäläsuunnittelu
 
Tehtävä 1.

Lue Lohikarin sivuilta myymäläsuunnittelusta ja tarvikkeista ym.
Mene johonkin myymälään ja analysoi jutun perusteella, millaisia ratkaisuja myymälässä on tehty. Tee kirjallinen ja kuvallinen selvitys myymäläratkaisuista.

Ruukin kehräämön puoti Mathildedahlissa on rakennettu vanhan rakennuksen ehdoilla. Sisään tullaan jonkinlaisen porstuan kautta, ja porstuan seinät ovat oikeastaan ladonovet, jotka voi avata ja kulkea voi suoraan läpi kivisen rakennuken suurimpaan tilaan, joka toimii takahuoneena ja varastona. 

Liiketila on sisustettu tummilla puukalusteilla ja valo tulvii sisään suurista ikkunoista, joita vastapäätä vaatteet ovat esillä. Luonnonvaloa täydentävät valaisimet katossa sekä jalkalamput. 





Liikeessä pääsee koskettamaan kaikkia tuotteita, joiden taktiilinen tuntuma onkin tärkeä, koska materiaalina on ylellinen alpakka. Samalla kontrastit kuten raskas puu, kierrätysmetallista ja kumista tehdyt korut, pellavavaatteet, vanha lasi ja tummunut rauta korostavat kudottujen ja neulottujen tuotteiden pehmeyttä. Rosoisuus tukee ylellisyyden vaikutelmaa.



 

Tehtävä 2.

Myymäläkierrosta tehdessäsi, ota tarkkailun kohteeksi myymälämusiikki. Astuessasi myymälään kuuntele, millainen äänimaailma myymälässä on. Millaiset äänet siellä kohtaat ja millaisen mielikuvan se sinulle antaa?

Tee selvitys kolmesta erilaisesta myymälän äänimaailmasta ja kuvaile, millaisen mielikuvan se sinulle myymälästä antaa.
 
Ruukin kehräämön puodissa ei soi musiikki.  Ilmapiiri on rauhallinen ja kutsuu viipymään tuotteiden parissa, jotta lopulta ei voi lähteä ilman jotakin ihanaa mukanaan. Samoin jutteluun omistajien kanssa on tilaa.

Kahvila 2. Keksissä soi radio, yleensä YleX. Se kuuluu vaihtelevalla vahvuudella eri puolilla kahvilaa ja siksi voi hakeutua istumaan joko musiikin lähelle, jos haluaa kuunnella mitä radioäänet puhuvat. Omille keskusteluille on rauhaa lähes kaikkialla kahvilassa. 
Jos kahvilassa on hiljaisempaa (nykyisin tuskin koskaan, mutta edellisessä paikassa oli), voi baristan kanssa vähän jammaillakin musiikin tahtiin. (Niitä muistoja.)

Salon Citymarketissa soi marketin oma ääninauha, joka koostuu suurimmaksi osaksi mainosspiikeistä. Puffit kaikuvat suuressa kaupassa ja tunnelma on kliinisen ostamiskeskeinen. Mainosspotit tulevat sen verran tiuhaan tahtiin että niiden alkaessa väkisinkin höristää korviaan kuunnellakseen, ja alkaa miettiä, mahtaisiko tosiaan tarvita kyseistä tuotetta. Sesonkituotteet, grillihiilet, veneilytarvikkeet ym saattavat hyvinkin mennä kaupaksi jopa niille, joilla ei ole kesämökkiä tai venettä. (Olemmeko siis mainonnan uhreja?)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti